Passend Onderwijsgroep m/h groep 3-4-5

jun 19, 2018
Deze weken zijn we bezig met het ontwerpen van de stoel, die we voor een bekend persoon gaan maken. Als het ontwerp klaar is, gaan de kinderen de stoel ook maken.
De kinderen zijn heel enthousiast bezig. De ontwerpen zijn nu af en er is een begin gemaakt met het maken van de stoel. Er komen stoelen van klei, hout, stof en kosteloos materiaal.
Hierbij krijgen we hulp van ouders.
Deze week worden de stoelen afgemaakt. Volgende week volgt dan de presentatie.
mei 28, 2018


Voor wie gaan de kinderen een stoel ontwerpen en maken?
Tijdens de presentatie van het huiswerk is het duidelijk geworden.
Maxima, Amalia, Sinterklaas en Jasper Cillessen zijn o.a. gekozen.

Maar waaraan moet een stoel voldoen? Hoe zit je goed?
Kinderen meten bij elkaar of ze de juiste tafel en stoel hebben.

De volgende keer gaan we beroemde stoelen bekijken en natekenen.
De les van woensdag 30 mei wordt verplaatst naar donderdag 31 mei.


mei 22, 2018
Afgelopen week zijn we gestart met een nieuw thema.
Het thema is: 'Sander de meubelmaker'.
Sander heeft de opdracht gekregen om voor een nieuw restaurant stoelen te ontwerpen.
Wij gaan hem daarbij helpen.
Alle kinderen hebben als huiswerk opgekregen een persoon te kiezen die algemeen bekend is.
Van deze persoon maken zij thuis een collage.
In de klas gaan ze de collage presenteren aan elkaar.
Voor deze persoon gaan zij een stoel ontwerpen die bij hem/haar past en deze op schaal maken.
nov 24, 2017

Les 10 en 11: de kinderen hebben bedacht hoe het sprookje van Dagmar zou kunnen aflopen. 
Ze hebben 4 tot 6 pagina's geschreven en daar passende tekeningen bij gemaakt.
Aan het eind van de les hebben ze dit gepresenteerd aan de groep.

Dit was de laatste les van het thema Dagmar. Ik heb met veel plezier gewerkt met deze groep.
De lessen van het volgende thema worden gegeven door meester Jeroen.

 

nov 3, 2017

Vandaag hebben de kinderen een gedeelte van het verhaal van Dagmar herschreven.
Mooi om te zien hoe de kinderen van verschillende groepen met elkaar samenwerken.
Aan het eind van de les hebben de kinderen hun verhaal gepresenteerd.

nov 3, 2017

Vrijdag 27-10 hebben de kinderen hun schets afgemaakt.
Ze hebben geleerd hoe ze met arceringen diepte in een gezicht kunnen creëren.
Ook weten ze nu dat het gezicht van Dagmar nog duidelijker uit het papier komt door de achtergrond te kleuren in een contrasterende kleur.

okt 13, 2017

Vandaag is de tekentechnisch bagage van de kinderen vergroot.
De kinderen hebben geoefend met het tekenen en schetsen van het gezicht van Dagmar. 
In 6 stappen hebben ze verschillende blikrichtingen van Dagmar getekend. Knap hoor!

sep 22, 2017

Vorige week hebben de kinderen het sprookje 'De wolf en de zeven geitjes' van de gebroeders Grimm en het sprookje 'Het lelijke eendje' van Hans Christian Anderson onderzocht en met elkaar vergeleken.

Ook weten de kinderen nu wat het verschil is tussen een sprookje en een sage.

Vandaag mochten de kinderen experimenteren met kleuren
Welk groepje maakt de meeste kleuren op een A3-blad met de kleuren rood, geel en blauw.

Na afloop hebben we elkaars blad bekeken en gereflecteerd op de aanpak van elk groepje.

Volgende week gaan we verder met de primaire, secundaire en mengkleuren.

sep 10, 2017

Het eerste thema gaat over Dagmar
De kinderen van de PO-groep 3-4-5 gaan een sprookje dat maar half af is verder vertellen met tekst en tekening. 

Kennismaken met het sprookje.