Passend Onderwijsgroep m/h groep 6-7-8

sep 22, 2017

Vandaag hebben we ingezoomd op kleuren. We hebben het gehad over primaire kleuren (rood, geel, blauw), secundaire (oranje, groen en paars) en tertiaire kleuren (geelgroen, geeloranje, roodoranje, roodviolet, blauwviolet, blauwgroen). Ook hebben we gesproken over complementaire kleuren (rood-groen, oranje-blauw, paars-geel).

    

De kinderen wisten al ontzettend veel over kleuren en het mengen hiervan te vertellen. Ook wisten ze dat wit geen kleur is, maar eigenlijk bestaat uit alle kleuren.

De praktijk was hierbij een mooie aanvulling, want hoe krijg je nu die mooie paarse kleur? Wanneer is groen nu precies goed gemengd, in jouw ogen? Welke kleur vind je zelf eigenlijk mooi? En dit hebben ze uitgeprobeerd met potlood en verf wat resulteerde in mooie kleurencirkels en in mooie 'nieuwe' kleuren.

    

 

sep 15, 2017

De eerste twee bijeenkomsten zitten erop. De kinderen zijn bezig geweest met het Sprookje van Dagmar waarin een meisje haar 'oudere' zelf tegenkomt en uiteindelijk door een plas water verdwijnt. De komende weken gaan we op onderzoek uit naar allerlei verschillende soorten verhalen, tekeningen en zoeken we een passend einde voor het sprookje van Dagmar.

Deze week hebben we het gehad over de verschillende soorten verhalen: een sprookje, legende, mythe, fabel, parabel en een sage. Deze hebben we met elkaar vergeleken en gekeken naar de hoofdpersonen, de soort wezens, in welke tijd het zich afspeelt, of het verhaal echt gebeurd is en wat de bedoeling van het verhaal was.

Huis/schoolwerk
De kinderen krijgen regelmatig opdrachten mee die ze thuis of op school moeten uitvoeren of een onderwerp waar ze over na moeten denken.

Voor afgelopen week was het huiswerk:
Zoek een sprookje dat je nog niet zo goed kent (liefst van Grimm of Andersen) en lees deze. Maak er een korte samenvatting van en neem deze mee naar de volgende bijeenkomst. De helft van de groep had dit gedaan... dus het huiswerk blijft voor de andere helft van de groep staan voor volgende week (22 september).

Volgende week gaan we met kleuren en verf aan de slag. (eventueel misschien oude kleding aan?) 
Denk na over wat kleuren voor je betekenen. Welk gevoel krijg je bij een kleur, welke kleuren vind je mooi of fijn en welke juist niet?