Poweratelier groep 6-7-8

dec 13, 2018

Hieronder zal wekelijks vanuit de kinderen een verslagje komen over de bijeenkomst van het Poweratelier. 

We zijn deze week gestart met het nieuwe thema: de zesde vinger. 

Er is geen huiswerk voor de volgende bijeenkomst. 

Volgende week is er geen poweratelier i.v.m. het schaatsen. De kinderen kunnen we gedurende de week verder werken aan hun sterrenbakje zodat deze klaar is voor de eerstvolgende bijeenkomst in januari. 

nov 19, 2018

Vandaag hebben we onze laatste bijeenkomst gehad van het thema: Communicatie.

De kinderen hebben hun eigen leerdoelen geëvalueerd. Deze bespreken ze met mij aankomende maandag in een kindgesprek. We bespreken dan de leerdoelen van de afgelopen periode, de leerdoelen in de klas, maar ook aan welke vaardigheden ze nog willen werken tijdens het poweratelier (denk aan luisterhouding, taakgericht werken, kritisch zijn op eigen werk, etc.).

Ook hebben ze hun reclameposter gepresenteerd aan een deel van de groep. Hierbij hebben ze elkaar tips en tops gegeven en hebben ze de gelegenheid gehad om vragen aan elkaar te stellen. 

De posters zullen in de ICT-ruimte komen te hangen. Donderdagmiddag 22 november, tijdens de inloop (13:45-14:00u) kunt u een kijkje komen nemen.

   

nov 15, 2018

Afgelopen bijeenkomst hebben we hard gewerkt aan de onderzoeksvraag rondom reclame. Hierbij hebben de kinderen vooral geleerd om feedback te vragen, en deze te verwerken in hun product. 

Het tweede deel van de ochtend zijn we vooral bezig geweest met de vormgeving van de poster. Hoe kan je zorgen dat een reclameposter er aantrekkelijk uit ziet? Waar moet je op letten? 

De posters worden volgende week afgemaakt en aan de groep gepresenteerd. Dat is ook meteen de laatste bijeenkomst van dit thema. 

Kindgesprekken
In de week van 26 november voer ik met alle kinderen van het Poweratelier een kort individueel gesprekje over hun doelen voor het Poweratelier, hoe ze de lessen ervaren en wat ze graag nog willen leren.

Huiswerk
Er is GEEN huiswerk voor de laatste bijeenkomst. Wel kunnen de kinderen in de klas nog werken aan hun poster als ze het gevoel hebben dat ze in de laatste bijeenkomst niet genoeg tijd hebben om het af te krijgen. 

nov 5, 2018

Reclamefilmpjes
Vandaag hebben we tijdens de bijeenkomst gelet op de verschillen en overeenkomsten tussen verschillende tv-reclames. Wat wordt gebruikt om het product te verkopen?
- bekende mensen
- humor
- (irritante) herkenbare deuntjes
- overdrijven
Via een vendiagram hebben we weer het een en ander vergeleken. 

Onderzoeksvraag
Daarna zijn we aan de slag gegaan met de onderzoeksvraag. We hebben geoefend met het zoeken van informatie:

- Het gebruiken van een een goede zoekopdracht
- Van te voren goed vaststellen met welk antwoord je tevreden bent
- Vaststellen welk soort bron je zoekt (filmpje, plaatje, tekst)
- Het kritisch kijken naar de soort website
- Het kritisch kijken naar de bruikbaarheid/geloofwaardigheid van de informatie

Hoe nu verder?
Volgende week gaan we kijken hoe we deze informatie compact kunnen samenvatten en vervolgens kunnen weergeven op een 'reclameposter'. Hier besteden we de komende twee weken aan. Daarna presenteren de kinderen de posters aan elkaar. 

Huiswerk
Voor volgende week is er geen huiswerk. 

 

okt 31, 2018
Het tweede project voor het poweratelier is bekend.
okt 31, 2018

Afgelopen bijeenkomst zijn we gestart met het onderwerp 'reclame'. 

Vergelijken met een vendiagram
Deze les hadden de kinderen twee reclames meegenomen die ze op inhoud en vormgeving met elkaar gingen vergelijken door een vendiagram te gebruiken. Hierdoor konden ze mooi de eigenschappen van de twee reclames verdelen in verschillen en overeenkomsten. Een leuke manier om steeds meer te zien aan een reclame. 

Nieuwe onderzoeksvraag
Vervolgens hebben de kinderen een onderzoeksvraag opgesteld over reclame. Hierbij hebben we vooral gelet op de formulering van de vraag. Hoe zorg je ervoor dat je straks ook de informatie krijgt die je wil krijgen? Wat wil je eigenlijk weten?

De komende drie lessen gaan we aan de slag met informatie zoeken (hoe doe je dat nu eigenlijk) en het ordenen van de informatie. Daarna zetten we het geheel om in een muurkrant/poster waarin de onderzoeksvraag en de gevonden informatie (met hopelijk het antwoord) wordt gepresenteerd. 

Huiswerk 5 november
Het huiswerk voor aankomende maandag (5 november) is dat de kinderen twee reclames van televisie of internet bekijken. Hierover schrijven ze per reclame één positief punt op en één negactief punt op. Dit kan te maken hebben met de vormgeving, de jingle, het product, etc. In de les gaan we hiermee verder. 

okt 23, 2018

Vandaag hebben we de onderzoeksvraag en de presentaties van voor de vakantie geëvalueerd. De kinderen hebben hieruit tips en tops voor zichzelf geformuleerd waarmee ze de komende weken aan de slag gaan. 

Ook hebben we opnieuw gekeken naar de doelen die deze periode centraal staan:

· Ik ga na of het klopt wat ik vooraf dacht.
· Ik controleer of nieuwe informatie klopt en overeenkomt met informatie die ik al heb
· Ik weet wat feiten en meningen zijn. Ik kan ze uitelkaar houden.
· Ik weet wat betrouwbare en niet betrouwbare bronnen zijn. Ik kan ze uit elkaar houden.
· Ik neem bij het vormen van mijn mening verschillende perspectieven mee
· Ik gebruik eisen/criteria om een mening te vormen
· Ik onderbouw mijn mening met argumenten/ik leg uit waarom ik iets vind.
· Ik vraag door tot ik het echt begrijp
· Ik kies uit verschillende oplossingen de meest beste.

De kinderen hebben zichzelf op deze punten beoordeeld en hebben dit vergeleken met hun eigen beoordeling van de start van het thema. Elk kind heeft twee doelen gekozen om de komende periode mee aan de slag te gaan. Daarnaast hebben ze hun eigen beoordelingen geanalyseerd om te kijken op welke punten ze vooruit zijn gegaan. En op welke punten ze nu meer kennis hebben, waardoor ze zich bewust zijn dat ze toch nog meer te leren hebben dan ze eerst dachten. Een mooi proces!

Huiswerk voor 29-10-2018
De komende weken gaan we rondom reclame aan de slag. Het huiswerk voor volgende week (29 oktober) is dan ook dat ieder kind twee reclames meeneemt. Het gaat om twee verschillende soorten reclames. Dus bijvoorbeeld een reclame van een supermarkt, internet provider, reclame voor een circus, etc. Ze letten hierbij op het feit dat het gaat om twee verschillende producten/diensten, verschillende vormgeving, etc. We gaan deze reclames volgende week op verschillende gebieden analyseren. Het is de bedoeling dat de kinderen deze reclames op papier meenemen!

okt 8, 2018

Kinderboekenweek
In het kader van de kinderboekenweek hebben we vandaag uitgebreid een 'nieuw' boek onderzocht. Wat fijn dat alle kinderen een boek mee hadden genomen! 

Hoe ziet het boek eruit? De kaft, de letters, plaatjes, opbouw van een bladzijde.
Maar ook hoe voelt het boek?
Hoe ziet het papier eruit?
Hoe ruikt het boek?
Wat zie je allemaal op de kaft?
Wat staat er allemaal aan de binnenkant van het boek, voordat het verhaal begint?
Vanuit welk perspectief is het geschreven?
Wordt er in gesproken of wordt er alleen een verslag gedaan?
Wie is de schrijver? Wat weet je daar al van?
In welke taal is het boek geschreven?

Heel uitgebreid dus. Hopelijk helpt het de kinderen om in de toekomst een nieuw boek uit te zoeken, doordat ze meer gefocussed leren kijken en beter weten wat ze wel en niet fijn vinden.

Onderzoeksvraag
Alle kinderen hebben hun onderzoeksvraag vandaag gepresenteerd. Er ware grote verschillen in de gevonden informatie, de presentaties en de manier van het presenteren aan de groep.

We hebben nog veel van elkaar te leren. En daar gaan we dan ook na de vakantie mee aan de slag. We geven elkaar feedback op de presentatie en proberen samen tot een presentatie te komen waarin de essentie helder is, de filmjes of plaatjes ondersteunend zijn en er alleen de meest noodzakelijke tekst staat.

Ook gaan we na de vakantie aan de slag met reclame.

De volgende bijeenkomst is op DINSDAG 23 oktober (i.v.m. een bruiloft die ik in Ierland heb).

okt 1, 2018

Vandaag in het poweratelier zijn we verder gegaan met de nieuwsberichten die veel kinderen bij zich hadden. De kinderen hebben elkaar tips en tops gegeven zodat ze weten waar ze een volgende keer op kunnen letten.

De ouders van de kinderen die het huiswerk niet bij zich hadden zullen hierover persoonlijk geïnformeerd worden, zodat we goede afspraken kunnen maken voor het vervolg van de deelname in het poweratelier.

Ook hebben de kinderen weer huiswerk (een simpele opdracht deze keer)

Huiswerk voor 8 oktober
De kinderen moeten een boek meenemen dat ze nog niet gelezen hebben, maar wat ze wel zouden willen lezen. Dit mag van thuis, uit de bibliotheek of uit de klas zijn. Het is echt van belang dat IEDEREEN dit meeneemt!

Onderzoeksvraag
De kinderen zijn deze week weer verder gegaan met hun onderzoeksvraag. Volgende week presenteren ze hun bevindingen aan de groep.

sep 24, 2018

In zowel de onderbouw als de bovenbouw is er door de kinderen gestemd.

De nieuwe naam voor de PO-groep wordt: Het Poweratelier!

sep 24, 2018

Echt of nepnieuws?

Vandaag zijn we verder gegaan met het onderwerp echt en nepnieuws. Een aantal kinderen had de huiswerkopdracht bij zich waardoor we deze artikelen konden analyseren. 
Aan de hand van een drietal vragen moesten we beslissen of het artikel echt of nep was. Een leuke oefening waarbij we tot inzicht kwamen dat echt nieuws soms ook een mening van iemand kan zijn. 
Vragen die gesteld werden: Wanneer is het artikel geschreven? Staat er een link naar een andere webiste? Wat is de bron die je hebt gebruikt? Wie heeft het geschreven?

Het huiswerk dat nog niet ingeleverd was, moet aankomende week alsnog bij mij worden ingeleverd. (Uiterlijk 1 oktober tijdens de volgende bijeenkomst) 

 

Onderzoeksvraag

Alle kinderen zijn vandaag weer verder gegaan met hun onderzoeksvraag. De meeste kinderen hebben een onderzoeksvraag gerelateerd aan hoe een bepaald dier communiceert. Ze krijgen nu twee weken de tijd tijdens de bijeenkomsten om hieraan te werken. Na de herfstvakantie gaan we de diepte in en zoeken we naar manieren waarop je informatie van internet goed kan filteren in een samenhangend verhaal in je eigen woorden. Een moeilijke maar leerzame opgave!

 

Huiswerk voor 1 oktober

Deze week is er uiteraard weer nieuw huiswerk. Schrijf een artikel dat in een krant geplaatst zou kunnen worden. Het mag een fictief (verzonnen) artikel zijn.
Je hebt vandaag tips opgeschreven voor het schrijven van een goed artikel. Houd deze aantekeningen erbij als je je stukje gaat schrijven.
Je mag op de computer werken (handig zelfs, dan kun je makkelijker fouten verbeteren). 

Ik verwacht dat alle kinderen hun huiswerk meenemen zodat we ook samen aan de vervolgopdracht kunnen werken. 

Je mag ook op school aan de opdracht werken. Overleg even met de juf of meester wanneer dit zou kunnen.

sep 10, 2018

We hebben deze week verder gewerkt met het onderwerp 'nieuws en nep-nieuws'. De kinderen zijn aan de slag gegaan met hun eigen onderzoeksvraag. Hier gaan we volgende week nog mee verder. 

Het huiswerk voor volgende week is:

Zoek een artikel op internet (het mag overal over gaan). Onderzoek of dit nep-nieuws is of dat het om echt nieuws gaat. Neem het artikel of de link naar het artikel mee naar school. Volgende week tijdens de bijeenkomst gaan we samen bekijken of we kunnen ontdekken of de artikelen echt nieuws of nep-nieuws betreffen.

Hierbij nog even de linkjes naar de filmpjes die we vandaag gekeken hebben. Dan weet je weer waar je op kan letten bij echt nieuws en nep nieuws. 

https://schooltv.nl/video/zapp-skills-hoe-herken-je-nepnieuws/#q=trefwoord%3A%22nepnieuws%22

https://jeugdjournaal.nl/artikel/2240985-nieuwe-actie-van-whatsapp-tegen-nepnieuws.html

https://jeugdjournaal.nl/artikel/2202843-pas-op-voor-nepnieuws-ook-in-nederland.html

https://jeugdjournaal.nl/artikel/2203256-echt-of-nep-kinderen-zien-online-moeilijk-het-verschil.html

sep 3, 2018

Wat leuk dat we weer begonnen zijn. Dit jaar zitten we in de ict-ruimte en zijn de bijeenkomsten op maandagochtend tijdens de weken dat er ateliers zijn in de groepen. 

We hebben kennisgemaakt met elkaar door middel van het werkblad: Find a Friend. Een leuke werkvorm waarbij de kinderen door de ruimte mogen bewegen. Iedereen die ze tegenkomen krijgt een 'High five'. Vervolgens stel je een vraag: houd je van lezen? Heb je een jonger zusje? Is het antwoord 'ja', dan vul je die naam in op het blad. De bedoeling is dat je zoveel mogelijk namen verzamelt en zo ook nog eens iets leert over je groepsgenoten. Voor ons was het nog extra moeilijk doordat het formulier in het Engels was. Maar het is ons gelukt!

Voor het thema communicatie hebben we een mindmap gemaakt (deze wordt nog in het groot opgehangen in de ICT-ruimte zodat we deze steeds kunnen aanvullen). We hebben ook de meegebrachte voorwerpen besproken.

En we hebben gekeken naar onze persoonlijke leerdoelen voor de komende periode.

Als afsluiting hebben we het associatiespel gespeeld. Ik noem een woord en gooi een zachte bal naar iemand. Diegene reageert door het eerste woord te noemen waar hij/zij aan denkt en gooit de bal weer verder. Zo gaat de bal de hele groep door.

Voor volgende week is er geen huiswerk!

aug 17, 2018
Wanneer vinden de lessen voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen van 6-7-8 plaats?