Groep 1/2A

jun 3, 2019

Schoolbreed zijn we tijdens de SEO-lessen aan het werk gegaan met de lesmethode voor relationele en seksuele vorming, middels het lespakket: "Kriebels in je buik".


Het lespakket is gaat over de seksuele ontwikkeling van kinderen van 4 tot 12 jaar, zoals opgenomen in de 'Richtlijn relationele en seksuele vorming'

Tijdens de eerste les hebben we in de groep een gesprek gehad over de overeenkomsten en de verschillen tussen jongens en meisjes. De gesprekken startten met de verschillen/overeenkomsten die aan de buitenkant te zien zijn. Kleding, haar, houden van. We ontdekten samen dat de verschillen heel erg klein zijn en dat zowel jongens als meisjes van van alles kunnen houden. Ook de lichamelijke verschillen tussen jongens en meisjes kwamen aan bod. 

Vorige week hebben we het gehad over wanneer je iemand lief vindt. Hoe je kan zien dat iemand jou lief vindt en hoe je kan laten merken dat je iemand lief vindt. Natuurlijk is het fijn om te knuffelen, maar niet iedereen vindt dit altijd fijn. Grenzen aangeven is daarbij belangrijk en eerst even vragen voordat je iemand een knuffel geeft.  

Tijdens de volgende les gaat het over het aangeven van lichamelijke grenzen bij jezelf en dat je niet alles goed hoeft te vinden en toe hoeft te laten. Tevens leren de leerlingen dat ze de hulp van volwassenen in kunnen roepen wanneer iemand over een grens dreigt te gaan/gaat.

mei 28, 2019

Vandaag hebben we gezellig samen juffendag gevierd. De hele dag stond in het teken van Ridders en Jonkvrouwen en veel kinderen hadden zich geweldig aangekleed. 

De dag begon met een prachtig cadeautje voor de juf. Wat hebben de kinderen allemaal mooie hartjes geknutselt met lieve berichtjes erop. Natuurlijk werd er ook voor de juf gezongen en mochten de kinderen allemaal een handje geven. /

Daarna hebben we met de klas verschillende activiteiten gedaan. Als eerste in de speelzaal spelletjes gespeeld met muziek. Daarna in de klas van groep 1-2b lekker getekend. 

Tussendoor was er in de klas tijd voor een lekker hapje en drankje en zijn we even naar buiten geweest. 

Na de pauze hebben we verschillende gezelsschapspelletjes gedaan in het lokaal van groep 3 en daarna ook nog rustig een filmpje gekeken bij groep 2-3. 

Na al deze activiteiten hebben we samen gelunched in de klas en nog even een spelletje op het digibord gedaan. In de middag nog even lekker naar buiten. Daar kregen de kinderen een heerlijk ijsje en was de juffendag al weer afgelopen. Wat was het een succes! 

mei 16, 2019

In de klas

We zijn al weer een tijdje bezig met het thema 'Ridders en Kastelen' Natuurlijk horen de jonkvrouwen daar ook bij. De kinderen hebben hun eigen wapenschild ontworpen en getekend. Verder hebben we al veel nieuwe woorden over dit thema geleerd en hebben we een echte kasteelhoek ingericht. De thematafel staat vol met spullen over Ridders en Kastelen en het thema begint steeds meer te leven in de klas.

Kom na schooltijd maar gerust een keertje samen kijken in de klas!

Bezoek kasteel in Hernen

Een paar weken geleden hebben we samen een bezoek aan het kasteel in Hernen gebracht.
Wachtend bij de poort heette gids Maaike ons welkom. Zij had de sleutel bij zich waardoor we naar binnen konden. We bekeken eerst nog even samen de poort en leerden dat er vroeger een ophaalbrug was en een gracht die volledig om het kasteel heen liep.

Eenmaal binnen zagen we bij de grote binnenplaats een muurtje waar de ridders vroeger van hun paard konden stappen. Ridder Joep mocht met zijn paard laten zien hoe dat ging.

Toen mochten we het echte kasteel van binnen betreden. We zaten samen aan tafels en Maaike vertelde ons daar hoe er vroeger gegeten werd, met de handen. De vieze handen veegden de mensen af aan de honden die onder de tafel lagen.

We mochten naar de overdekte weergangen. We keken tussen de kantelen naar buiten. In de toren zaten vroeger de postduiven. 

Daarna mochten we het toilet zien, de poep en plas ging vroeger zo, plons, de gracht in. 

Via de lange gang kwamen we in de kamer waar de ridder zich vroeger om kon kleden.
Madelon kreeg met hulp van Maaike de ridderoutfit aan. Beschermmuts, maliënkolder, handschoenen en de ketelhelm.

Via een enge steile wenteltrap gingen we naar de donkere gevangenis, heel spannend.

Kortom een leuk en leerzaam uitje!

jan 13, 2019

De kerstvakantie is voorbij en de eerste schoolweek zit er al weer op. 

Afgelopen week zijn we verder gegaan met het thema Wereldgodsdiensten; voor de kerstvakantie heeft de opening al plaatsgevonden. De kinderen hebben toen kennis gemaakt met de 5 wereldgodsdiensten: Christendom, Jodendom, Islam, Boeddhisme en Hindoeïsme. 

We zijn na de vakantie begonnen met het werken met mandala's uit het boeddhisme; de kinderen hebben een filmpje gezien van boeddhistische monniken, die hiermee aan het werk zijn met zand. Ook hebben ze gezien hoe een mandala is opgebouwd. Dit leeft en in de klas en er worden met allerlei ontwikkelingsmaterialen mandala's gemaakt. De volgende woordschatwoorden zijn nu aan bod gekomen:
Mandala, spiegelen, kleuren, boeddhisme, monnikken, mediteren en de vormen (vierkant, driehoek, rechthoek, ruit, cirkel, trapezium en balk). 

nov 12, 2018

Yes, het nieuwe speelhuis staat in de klas! Vorige week dinsdag hebben wij een prachtig, groot speelhuis gekregen. We hebben hem meteen ingericht als postkantoor beneden en huishoek boven. Wat leuk dat we nu in plaats van 1, 2 hoeken hebben. De kinderen hebben er al heerlijk in gespeeld!

Als alles volgens plan verloopt krijgen we in januari nog veel meer nieuwe meubels in de klas. Het gaat om tafels, stoelen, kasten en nog een nieuwe hoek. We kijken er met z'n allen erg naar uit en houden jullie op de hoogte. 

nov 7, 2018

We hebben weer een nieuw symbool van Fides behandeld: De sleutelbos. Hier onder staat beschreven waar de sleutelbos voor staat:

We zouden een probleem kunnen zien als een gesloten deur. Om de deur te openen heb je
een passende sleutel nodig. Als je een bos vol sleutels hebt en je weet niet welke de goede
is, dan zit er niets anders op dan te proberen, net zo lang tot je de goede hebt. Je begint met
de ‘grote sleutel’, ik geloof in mezelf! Daarna probeer je de andere sleutels.
 
Natuurlijk hangt er bij ons in de klas ook een grote sleutelbos. Deze mogen de kinderen pakken wanneer ze een probleem op moeten lossen. 
 
nov 6, 2018

We zijn in de klas al weer een aantal weken bezig met het thema 'Post'. Dit thema valt binnen het thema 'Communicatie'. We hebben het in de klas gehad over de weg van post, de postbode, pakjes, het postkantoor en we hebben natuurlijk ook post verstuurd. Verder doen we telactiviteiten en koppelen we prentenboeken en de letter van de week aan het thema. We hebben samen een postkantoor ingericht en de kinderen hebben hier al heerlijk in gespeeld.

De volgende woordenschatwoorden komen deze periode aan bod:

Post – brievenbus – postzegel – brief – kaart – pakket – loket – postkantoor – postbode – fiets – fietstas –postsorteerbedrijf – geld –  postbodepet – kleding – telefoon – stempel – enveloppe – –  – portemonnee – afzender – adres – postzak – gleuf – huisnummers-balie--postauto-sorteren-postbus-schrijven

Het is leuk wanneer de kinderen spullen over post mee naar school nemen. Je kunt denken aan kaarten, postzegels, kleding en lege pakketjes. Deze spullen kunnen ze in het postkantoor goed gebruiken. 

Van de schoenendozen die de kinderen hebben meegebracht zijn we leuke brievenbussen aan het maken. Misschien zit hier straks wel post van de echte Sint en zijn Pieten in........... 

okt 7, 2018

In de groepen 1-2 krijgen de kinderen al veel letters aangeboden. Deze letters worden elke twee weken op spelende wijze geïntroduceerd. Daarbij staat de letter, het gebaar bij de letter en woorden met deze letter centraal. Wanneer we kijken naar woorden, luisteren we altijd even of je de letter vooraan, in het midden of achteraan hoort. Het is belangrijk dat de letters altijd fonemisch uitgesproken worden (zoals je de letter ook leest). Hier onder zie je alle letters staan zoals wij ze de kinderen leren schrijven.

 

 

Wanneer je het leuk vindt om thuis met je kind de letters en gebaren te oefenen mag dit natuurlijk altijd! Op de volgende site staan alle letters met gebaren uitgelegd:

https://www.youtube.com/watch?v=So3og9fQKBw 

We hebben nu de volgende letters behandeld:

v – j - b

 

sep 25, 2018

 

Komende periode gaan we in de klas binnen het thema Communicatie en Jip en Janneke, vriendjes aan de slag met verschillende woordenschatwoorden:

Communicatie:

schrijven-letters-woorden-brief- typen-lezen-voorlezen-boek-verhaal-bellen-telefoneren-telefoon-mobiel-tablet-computer- mailen-appen-praten-luisteren- kijken- walkie talkie- spelen-t.v.-televisie-radio-presenteren-microfoon-luidspreker

 Jip en Janneke, vriendjes:

vriend – vriendin – samen – alleen – ruzie – goed maken – knuffel – lief – samen spelen – stoeien – speelgoed – spelletjes – winnen – verliezen

 Thuis kunt u deze woorden met de kinderen bespreken. De woorden komen ook terug op de woordenschatposter in de hal naast ons lokaal.

 

sep 10, 2018

Afgelopen maandag heeft de centrale opening van het thema Communicatie plaatsgevonden. Juf Carlina heeft vertelt over hoe poezen met elkaar communiceren en de kinderen mochten in de klas vertellen over het voorwerp dat zij hadden meegebracht.

De komende weken gaan wij hieraan werken in subthema's. Het eerste subthema is: Vriendjes en Jip en Janneke. Natuurlijk gaan we weer leuke activiteiten doen binnen dit thema en zal de kinderboekenweek hier ook helemaal bij aansluiten. Denk hierbij aan; voorlezen, knutselen, taal en rekenspelletjes in de grote en kleine kring, woordenschatlessen, muziek, een biebbezoek en SEO-lessen (Fides). 

Heeft u thuis nog iets liggen wat met het thema Jip en Janneke te maken heeft, dan is de thematafel daarvoor de juiste plek. Het is leuk wanneer we de huishoek als een Jip en Janneke hoek in kunnen gaan richten. Ook hier mogen de kinderen spulletjes voor meenemen. Komende week zullen we hier met de kinderen dieper op in gaan. 

 

aug 30, 2018

 De afgelopen twee weken hebben we elkaar goed leren kennen in de klas. We hebben verschillende spelletjes en kringactivteiten gedaan en gesprekken gevoerd over wie we zijn en wat we fijn vinden in de klas en op school. Daarbij stonden de Fides symbolen en de gouden schoolregels centraal. De volgende Fides symbolen zijn aan bob gekomen: Ballon. 100 % (Kikker is kikker) en de domino. De andere symbolen zullen komende weken voorbij komen.

We hebben al heerlijk samen gespeeld en vriendjes gemaakt!

 

 

 
Via deze klassenwebsite informeer ik u
over de activiteiten en projecten die in groep 1-2A plaatsvinden.
Veel kijk en leesplezier!.
 
 
Marieke Westerveld
marieke.westerveld@kansenkleur.nl