Groep 1/2C

feb 21, 2018

Vandaag zijn de kinderen gestart met het 2e keuzeatelier; wat hadden ze er veel zin in! Ze hebben kunnen kiezen uit de volgende ateliers:

yoga, kleien, timmeren, proefjes, voorlezen, muziek maken, beebot ( kleuterprogrammeren), koken, sieraden maken, schilderen en constructie. Wat fijn, dat we zoveel hulp krijgen van ouders en grootouders: dit maakt de ateliers tot een succes, omdat de groepjes erg klein zijn en ieder kind de aandacht krijgt die het verdient. Hopelijk kunnen we ook in de toekomst de ateliers zo blijven invullen.

In de aula op het prikbord bij de themahoek hangen foto’s van de ateliers van vandaag. Kom gerust kijken! 

feb 9, 2018

Wat was het vieren van carnaval een feest! De kinderen zagen er prachtig uit en hebben veel plezier gehad. 
De dag werd geopend in de aula, daar werden de prinsen van de school bekent gemaakt en hebben we lekker gedanst. Daarna hebben we in de klas van juf Marianne een modeshow gelopen. Ondertussen mochten we smikkelen van een lekkere suikerspin. De modeshow was een groot succes! Na de modeshow nog even in de klas fruit gegeten en lekker buiten gespeeld. In de middag, na de lunch was het tijd voor de optocht in de wijk. Er waren veel karren gemaakt en wij hadden ook twee karren die we vol trots hebben laten zien. Terug bij school nog even wat lekkers en toen was het fijn vakantie!
Kortom een groot succes!

jan 24, 2018

We zijn al weer twee weken bezig met de keuzeateliers en wat is het een succes! Wat leuk dat we bij de kleuters nu ook met dit onderdeel van de Noordwijkse methode werken. De kinderen hebben kunnen kiezen uit de volgende ateliers:

Koken, boetseren, dansen, proefjes, voorlezen, spelletjes en bootcamp.

In één periode krijgen de kinderen drie keer hetzelfde atelier. Natuurlijk doen ze binnen dat atelier wel drie keer een andere activiteit.
Het was wel even nieuw en spannend, maar alle kinderen waren erg enthousiast en hebben genoten. Op naar de volgende ronde en een nieuwe periode. 

 

jan 23, 2018

Vandaag hadden we bezoek van een echte violiste. Violiste Marieke Wenink van het Gelders Orkest heeft ons veel geleerd over muziek en haar viool. We luisterden aandachtig naar dit mooie instrument. We zongen mee, we klapten mee, we oefenden wat hoge en lage tonen waren. We leerden ook veel over de instrumenten in een groot orkest en we zagen op een filmpje wat de dirigent voor een orkest doet. We mochten zelfs even spelen op een echte (kinder)viool!

 

jan 22, 2018

De winter is vollop aanwezig en ook in de klas zijn we bezig met het thema winter. Het verhaal van 'Kikker in de kou' staat hierbij centraal. We hebben al uitgebreid gesproken over de winter en wat hier allemaal bij hoort. Zo hebben de kinderen ideeën bedacht om de huishoek winters in te richten. Er staat een iglotent met sneeuw en zelf gemaakte ijspegels. Ook hebben we samen een verteltafel bij het boek 'kikker in de kou' gemaakt. Daar kunnen de kinderen het verhaal naspelen. Natuurlijk wordt er ook geknutselt, gezongen en heeft juf Silke ons allemaal woorden over de winter geleerd. Dit liedje kennen we al!

Hé, kouwe kikker: https://www.youtube.com/watch?v=qEJz54sBHYI  

 

jan 11, 2018

Het nieuwe thema 'Weer en Klimaat' is vandaag geopend met een leuk optreden van alle leerkrachten van de Viersprong. Iedere leerkracht liet een weerbericht uit zijn of haar lievelingsland horen. De kinderen hebben er van genoten!

 

dec 5, 2017

De Sint is weer het land uit en kerst staat voor de deur! Natuurlijk gaan we komende weken met Kerstmis aan de slag, maar niet voordat we wat leuke foto's van de sinterklaasviering hebben gedeeld. 

Wachten op de Sint en zijn Pieten........... en daar horen natuurlijk liedjes bij!

Samen met Sint zijn verjaardag vieren zoals wij dat doen in de klas. Dat betekent veel liedjes met instrumenten, opdrachtkaartjes kiezen en vuurwerk. Ook hebben we de pietensinterklaasmove laten zien. En aan het einde kreeg niet de Sint, maar alle kinderen in de klas een leuk cadeautje!

nov 10, 2017

Spelenderwijs maken de leerlingen van de groepen 1-2 kennis met de letters. 

 Wij bieden deze aan via de methodiek van Drs. José Schraven (Zo leer je kinderen lezen en spellen). Bij het aanbod van iedere nieuwe letter, laten we de kinderen nadenken over woorden die zij kennen met deze nieuwe letter. Via verschillende coöperatieve werkvormen komen we samen tot heel veel woorden.

Naast het horen van de letter is ook het beeld erg belangrijk, zo hangt er een poster met klankzuivere woorden met de letter in de klas. We bieden de letter aan met het zogenaamde klankgebaar. Dit gebaar kunnen alle kinderen maken en ondersteunt hen wanneer ze in groep 3 leren lezen. 

 In dit filmpje worden alle klankgebaren voorgedaan: 

https://www.youtube.com/watch?v=So3og9fQKBw 

 

nov 3, 2017

Misschien heeft U thuis al iets gehoord van de kinderen over de ballonnen, de Matroesjka poppetjes en de domino? Dat zijn de symbolen, die we in de klas (de gehele school)  gebruiken van de cursus Fides van Henk Visser. Het zijn hulpmiddelen om de emoties van kinderen te bespreken. Hierbij is het belangrijk, dat een kind zichzelf leert kennen, zichzelf leert waarderen, leert relativeren en inzicht krijgt in het gedrag van anderen.

In groep 1-2 C hebben we inmiddels de volgende symbolen aangeboden: 

  1. De ballon. Deze zetten we in om kinderen te leren wat zelfvertrouwen is en het belang van een goede houding en uitstraling te laten zien en te leren. 
  2. Domino. Regelmatig valt er in onze groep een domino. kinderen reageren op elkaar en dit geeft een soort kettingreactie. We leren kinderen hun eigen keuzes te maken en "uit de domino te stappen". 
  3. De matroesjka. Van pijnlijke en moeilijke situaties kunnen we veel samen leren. Maar is het nodig om me alles aan te trekken dat me overkomt?  wij denken van niet. Welke dingen moeten me diep van binnen raken, wil ik er iets mee doen, wil ik er iets van leren. Welke dingen moeten me juist niet diep van binnen raken wil ik er iets mee kunnen? Dit symbool komt met grote regelmaat terug in de klas. De kinderen kunnen hun gevoelens heel nauwkeurig weergeven en aanwijzen waar iets hen raakt. 
  4. Het lampje laten branden. Als we samenwerken kan iedereen gelukkig zijn. 

Deze symbolen bieden we spelenderwijs aan. De kinderen kunnen al goed verwoorden waar de symbolen over gaan en deze zelf toepassen in verschillende situaties!

De boeken met de achtergrondinformatie zijn te koop op school voor 15 euro. 

okt 8, 2017

De weken voor de herfstvakantie staan in het teken van Griezelen. Dit thema hoort bij de Kinderboekenweek en past ook goed bij het thema Sprookjes. Op donderdag 12 oktober gaan we op bezoek bij de bibliotheek in Wijchen. Daar zullen we nog veel meer gaan griezelen……. 

 

okt 5, 2017

Een paar weken geleden zijn we gestart met het thema Sprookjes. Bijna alle kinderen hebben iets meegenomen voor de thematafel, leuk! De groep is betrokken en enthousiast. Natuurlijk hebben we veel sprookjes voorgelezen, maar we zijn ook druk bezig geweest met verven, tellen, bouwen, liedjes zingen en zelfs de gymles stond in het teken van sprookjes. Ook hebben we samen een echt Hans en Grietje huis gemaakt.

sep 25, 2017

Het is kermis geweest in Wijchen en de kinderen hebben er weer van genoten. Ook in de klas hebben we hier aandacht aan besteed. Zo hebben we in de gymzaal echte kermisspelletjes gedaan en s ’middags lekker een oliebol gegeten!

sep 20, 2017

De eerste weken zijn voorbij en we hebben een fijne start gemaakt! De kinderen zijn gewend aan hun klasgenootjes, de juf en alles dat in de klas nieuw is. Groep 1/2C is een gezellige groep met lieve kinderen. De kinderen kunnen fijn samen spelen en werken en ze kunnen elkaar en de juf ook heel goed helpen.