Groep 1/2B

nov 14, 2018

Dit jaar is de Viersprong weer geselecteerd als school, die 3x per week gratis schoolfruit krijgt. Vandaag hebben de kinderen voor de eerste keer van het fruit mogen genieten. Deze week staan de appels, sinaasappels en kiwi's op het menu. Bij de kleuters mogen de kinderen elke dag kiezen uit deze drie fruitsoorten. Vanmorgen hebben enkele moeders het fruit al geschild en mooi op een schaal gelegd; dat scheelt de leerkrachten een hoop werk en het ziet er tevens erg mooi uit. De kinderen vonden het net een feestje; na een inleidend verhaaltje over het belang van vitamines mochten ze langs het 'buffet' lopen; in 5 minuten was de schaal helemaal leeg. Alle kinderen vonden wel iets dat ze lekker vonden. Wat leuk om zo samen te genieten!

nov 12, 2018

Hoi! Mijn naam is Kelly en ik ben gestart met mijn stage in groep 1/2b bij juf Marian. Ik mag iedere maandag in deze groep staan. Verder ben ik in week 2 en week 13 de hele week in de groep. Momenteel zit ik in het tweede jaar van de ALPO. Dit is een gecombineerde studie van PABO op de HAN en pedagogische wetenschappen op de Radboud Universiteit. Naast mijn studie vind ik het leuk om te koken/bakken, sporten en zwemles te geven.

Ik verheug mij erg op de komende tijd hier op de Viersprong! Tot snel!

okt 26, 2018

Deze week zijn we gestart met het volgende subthema van Communicatie, namelijk Post.

De komende weken leren de kinderen welke weg een brief/pakket af moet leggen alvorens het op de bestemming komt. We gaan o.a. knutselen, tekenen, boekjes lezen, postkantoortje spelen in de huishoek, rekenen en taal. Ook komt er een postbezorger in de klas vertellen over haar beroep. 

Dit thema is een mooie overgang naar het Sinterklaasfeest, omdat de kinderen hem ook briefjes /verlanglijstjes sturen met  'de post'.

 

Heeft u thuis nog spullen, die passen op de thematafel, dan mag u het aan uw kind meegeven.

 

okt 21, 2018

In het kader van de kinderboekenweek brachten we dinsdag 9 oktober een bezoek aan de bibliotheek. 

 

Een medewerker van de bibliotheek presenteerde het boek "Mag ik meedoen?"

Het boek gaat over hoe je lid kunt worden van een club. Mag je wel of niet bij de club? Waarom wel? Waarom niet?

Het was een boeiend verhaal en het sloot heel goed aan bij het thema vriendschap.

okt 21, 2018

Het is herfst dus de kinderen speuren naar  allerlei herstvruchten en verzamelen van alles in de klas. Met verschillende vergrootglazen wordt alles eerst goed bekeken en daarna gesorteerd. Dan kan het tellen beginnen en schrijven de kinderen met kruisjes of streepjes op hoeveel er van iedere soort in de schaal ligt.

okt 21, 2018

Alle kinderen gooien een keer met de dobbelsteen en leggen een boek bij het juiste aantal stippen.

 

Daarna leggen ze, spelend in kleine groepjes, blokjes in plaats van boeken bij het aantal gegooide stippen.

 

Tijdens de werkles voert het kind de opdracht individueel uit en kleurt op het werkblad het boek bij de juiste stippen. 

sep 13, 2018

De komende weken werken we in groepen 1-2 in sub-thema ’s van het schoolthema communicatie.  Het eerste subthema is: vriendjes en Jip en Janneke aansluitend bij de kinderboekenweek “Vriendschap”. Tijdens het werken met een thema komen de volgende activitieten aan bod: voorlezen, knutselen, taal -en rekenspelletjes in de grote en kleine kring, woordenschatlessen, muziek, een biebbezoek en SEO-lessen (Fides). Heeft u thuis nog iets liggen wat met het thema Jip en Janneke te maken heeft, dan is de thematafel daarvoor de juiste plek. Het is leuk wanneer we de huishoek als een Jip en Janneke hoek in kunnen gaan richten. Ook hier mogen de kinderen spullen voor mee naar school nemen.

 

sep 13, 2018

Met de verzamelde doppen en deksels maken de kinderen, met speciale clipjes,  prachtige contructies.

sep 5, 2018

Afgelopen maandag heeft de centrale opening van het thema Communicatie plaatsgevonden. De komende weken gaan wij hieraan werken; voorlezen, knutselen, werkjes maken, etc. 

De thematafel in de klas is al aardig gevuld. Heeft u thuis nog iets liggen wat met het thema te maken heeft, dan is de thematafel daarvoor de juiste plek.

sep 2, 2018

In groep 1-2 B hebben we in de afgelopen weken al heel fijn samen gespeeld.

jul 5, 2018

Op het grasveld bij het OZO gebouw werden we verrast door een heks die ons mooie heksenverhalen vertelde. De ouders zorgden voor lekkere frisse traktaties, heerlijk met dit warme weer. Daarna speelden we het dierenspel op de Smelenberg. Het was een gezellige afsluiting van het schooljaar!

jun 27, 2018

We hebben samen met kunstenares Petra in drie lessen een mooie tegel met centaur gemaakt.

Les 1: Ontwerpen: tekenen van centaur naar aanleiding van foto's en afbeeldingen van dieren.

Les 2: rollen op de klei zodat het een tegel wordt

Vanuit het ontwerp wordt de centaur, met klei, op de tegel gemaakt.

Les 3: de tegel wordt beschilders met mooie kleuren.

Alles is nu klaar voor de expositie van vrijdag 29 juni waar iedereen welkom is om deze mooie werkstukken te bekijken!

jun 9, 2018

Afgelopen donderdag vond het juffenfeest plaats. Het thema was Kleuren. De kinderen zagen er allemaal heel kleurrijk uit! We hebben allerlei spelletjes gedaan in de groepen en op de speelplaats. Ter afsluiting met alle kleutergroepen samen een ijsje eten in de schaduw; wat was het gezellig! Via deze weg alsnog bedankt voor de mooie tekeningen, bloemen en het cadeau. De kassa en het memobord komen goed van pas in de huishoek (nu museumwinkel).

jun 2, 2018

Wat zijn de kinderen toch allemaal grote kunstenaars: ze maken prachtige kunstwerken in de werkles in de klas en ook tijdens de keuze-ateliers. We werken op het platte vlak en ook 3-dimensionaal en vele verschillende materialen passeren de revue. De kinderen mogen hun fantasie de vrije loop laten en het is zo leuk om te zien hoe de kinderen genieten van het resultaat. En wij genieten natuurlijk ook. Kunst in Wijchen en bekende Nederlandse kunstenaars zijn uitvoerig besproken. Mondriaan zou trots zijn op onze schilders! 

Komende week mogen de kinderen weer gaan kiezen voor het laatste keuze-atelier. Welke? Weven, pasta verven, film maken, sieraden, kunst met muziek, programmeren met beebot, stempeltechnieken, zelfportretten, kleien. We starten woensdag 13 juni. 

 

jun 2, 2018

Er zijn twee nieuwe leerlingen gestart in onze groep: hartelijk welkom Sanne en Shila en we wensen jullie veel plezier op onze school!

We hebben nu 29 leerlingen in groep 1-2B.

apr 23, 2018

De kinderen zijn al helemaal enthousiast voor het nieuwe thema Kunst. Vorige week was het project al geopend met een toneelstukje over het kopen van kunst. Ze maakten toen kennis met de smaak van mensen; wat de één mooi vindt, vindt de ander niet zo mooi. Smaken verschillen en dus ook in de kunst.

Vanmorgen hebben we een groot deel van de beeldenroute gewandeld; het was prachtig weer, de kinderen hebben genoten en weer veel geleerd. 

apr 12, 2018

Er zijn twee nieuwe leerlingen gestart in onze groep:

Birhat Beddih en Djessie van Werven. 

Hartelijk welkom en veel plezier op onze school!

We hebben nu 27 leerlingen in groep 1-2 B.

apr 12, 2018

Er staat nu al een week een glazen bak met kikkerdril in de klas. We volgen elke dag of de eitjes al uitkomen en vanaf gisteren zwemmen er heel veel kikkervisjes in de bak rond.

apr 11, 2018

De afgelopen week zijn we bezig geweest met de seizoenen. Om de verschillen goed te kunnen zien hebben de kinderen een boom mogen maken in ieder seizoen. Er zijn verschillende technieken gebruikt. Tot slot werd alles gebundeld per leerling tot een collage; het was een mooi, maar bovenal heel duidelijk resultaat geworden. 

apr 6, 2018

Donderdag hebben we een bezoek gebracht aan het Museum Kasteel Wijchen. We bekeken een film van Kikker die een schat zocht. Daarna werden we in twee groepen verdeeld en zijn we zelf schatten gaan zoeken. Eén groep haalde schatten uit een grote kist en sorteerde die op oude of nieuwe schatten. De ander groep bezocht de museumzolder waar we hele bijzonder schatten hebben gezien die in Wijchen zijn opgegegraven. Daarna wisselden de groepen van activiteit. Dit bezoek heeft heel veel indruk gemaakt op de kinderen en het is zeker de moeite waard om ook eens met het gezin het Museum Kasteel te bezoeken.

   

 

mrt 30, 2018

Na een week vol met paasactiviteiten hebben we donderdag genoten van een heerlijke paaslunch. We bedanken alle ouders voor de bijdrage aan deze maaltijd.

Daarna kregen alle kinderen een chocoladen paasei mee naar huis in de zelfgemaakte paasmanden

 

Vrolijk Pasen allemaal!

mrt 14, 2018

De kinderen zijn druk  'in de weer' met het maken van een weerwijzer, windvanger en een knutselwerk van de vlieger in de wind. Ook hebben ze het liedje geleerd 'Wind, wind, speel je mee vandaag'; er wordt enthousiast meegezongen en uitgebeeld. 

Volgende week start het 3e keuzeatelier; veel ateliers van ronde 2 gaan door; nu komt er een constructieatelier bij 'Huis ontwerpen' ,  een dansatelier en een spelatelier. De kinderen hebben al gekozen en kunnen niet wachten tot volgende week!

mrt 4, 2018

Na de krokusvakantie zijn er drie nieuwe leerlingen gestart in onze groep: Malcolm Boekhoudt, Ivan Raic en Fiep de Baaij. Hartelijk welkom en veel plezier op onze school!

We hebben nu 25 leerlingen in groep 1-2 B.

mrt 4, 2018

Het thema Weer en Klimaat krijgt in de groepen 1-2 een vervolg door te praten en werken over alle soorten weersomstandigheden en het weerbericht. In het aanbod van routines wordt er dagelijks bij stil gestaan wat voor een soort weer het is, maar nu gaan we er nog dieper op in. 

In de tv kast presenteren we als weerman en weervrouw het weerbericht. We schrijven dan zelf op de kaart van Nederland hoeveel graden het wordt.

We hebben bakjes met kralen en dopjes in water ingevroren en per groepje bedacht hoe we die zo snel mogelijk konden laten smelten. Hakken, snijden, in een handdoek, op de verwarming, gewoon laten staan. Een heel mooi experiment waar we veel plezier bij hebben gehad en waar we veel van  hebben geleerd.

 

 

feb 21, 2018

Vandaag zijn de kinderen gestart met het 2e keuzeatelier; wat hadden ze er veel zin in! Ze hebben kunnen kiezen uit de volgende ateliers:

yoga, kleien, timmeren, proefjes, voorlezen, muziek maken, beebot ( kleuterprogrammeren), koken, sieraden maken, schilderen en constructie. Wat fijn, dat we zoveel hulp krijgen van ouders en grootouders: dit maakt de ateliers tot een succes, omdat de groepjes erg klein zijn en ieder kind de aandacht krijgt die het verdient. Hopelijk kunnen we ook in de toekomst de ateliers zo blijven invullen.

In de aula op het prikbord bij de themahoek hangen foto’s van de ateliers van vandaag. Kom gerust kijken! 

jan 28, 2018

We krijgen twee weken achter elkaar op donderdag dansles van Sanne Rutten-de Haan. We dansen in het thema winter: dwarrelen als sneeuwvlokken, rollen met sneeuwballen en er worden sneeuwpoppen gemaakt die daarna weer smelten.  Iedereen danst mee op de mooie muziek en door de enthousiaste begeleiding van Juf Sanne is het een winterfeestje.

 

 

jan 28, 2018

Met blokken, mozaiëk en kralen maken we prachtige winterfiguren op een bouwkaart.

 

 

jan 23, 2018

Vandaag hebben we in de groepen 1-2 en 3 een hele bijzondere gastles gehad. Violiste Marieke Wenink, van het Gelders Orkest, heeft ons veel verteld over haar viool. We luisterden aandachtig naar dit mooie instrument. We zongen mee, we klapten mee, we oefenden wat hoge en lage tonen waren. We leerden ook veel over de instrumenten in een groot orkest en we zagen op een filmpje wat de dirigent voor een orkest doet.

 

jan 22, 2018

In de groepen 1-2 werken we met het thema winter. Het verhaal van "Kikker in de kou" staat hierbij centraal. Van juf Minke hebben we al veel woorden over de winter geleerd. De plaatjes en woorden hangen op posters in de klas. De kinderen hebben ideeën bedacht om de hoeken winters in te richten. Er is een iglotent opgezet. Er worden ijsberen en andere knuffels van thuis mee gebracht. We zingen winterliedjes, we knutselen kikkers in de sneeuw en we doen proefjes met vriezen en dooien. 

jan 17, 2018
Wat was het toch slecht weer vandaag; we waren net buiten om eventjes tussen de buien door te gaan spelen (na samen in de klas de buienradar gecheckt te hebben) , begint het weer te regenen. Spelen op het natte schoolplein was geen optie, dus zijn we maar een stukje gaan wandelen en probeerden we tussen de druppels door te lopen. Onderweg vonden we nog een schuilplekje.
jan 17, 2018

Vandaag zijn de keuze kleuterateliers gestart. Wat leuk dat dit onderdeel van de Noordwijkse methode nu ook bij de kleutergroepen ingevoerd wordt. Het was best wel spannend: naar een nieuwe plek, naar een andere juf, moeder of oma en met andere kinderen. De kinderen hebben kunnen kiezen uit de volgende ateliers:

koken, boetseren, dansen, proefjes, voorlezen, spelletjes en bootcamp. Ze vonden het allemaal erg leuk.

dec 4, 2017

We spelen Sint en Piet in de klas.

Pietengym voor het Pietendiploma:

Met een touw op het dak klauteren, pakjes stapelen, op de nok van het dak lopen, met een zak op het dak klimmen, zakjes in de schoorsteen mikken. Alle Pieten zijn geslaagd ! Heel knap.

 

 

 

nov 24, 2017

Dinsdag hebben we een reken/telactiviteit gedaan met álle schoenen van de kinderen. De opdracht was: Tellen met sprongen: 2,4,6,8,10,12,14,16,18,20, .....tot maar liefst 46 schoenen!!

Voordat we naar huis gingen hebben we de schoen gezet bij de mooie open haard met schoorsteen. De pop Pompom zat als pietje boven op de schoorsteen.

 

Woensdagmorgen waren we allemaal heel blij met een mooi schoenkadootje. Dank U Sinterklaasje!

nov 2, 2017

Herfst, herfst, wat heb je te koop ?

Honderduizend bladeren op een hoop.

Zakken vol met wind, ja mijn kind.

Omdat ik jou zo aardig vindt!

 

nov 1, 2017

Misschien heeft U thuis al iets gehoord van de kinderen over de ballonnen, de Matroesjka poppetjes en de domino? Dat zijn de symbolen, die we in de klas (de gehele school)  gebruiken van de cursus Fides van Henk Visser. Het zijn hulpmiddelen om de emoties van kinderen te bespreken. Hierbij is het belangrijk, dat een kind zichzelf leert kennen, zichzelf leert waarderen, leert relativeren en inzicht krijgt in het gedrag van anderen.

 

Maandagavond 13 november a.s. is er een ouderavond waarop deze en andere symbolen worden besproken. Het is belangrijk, dat u erbij aanwezig bent, zodat we samen één lijn kunnen trekken.

U krijgt de uitnodiging hiervoor binnenkort. 

okt 31, 2017

Hoi allemaal! 

Mijn naam is Minke Maas en ik kom stage lopen in groep 1/2 B. Ik studeer de ALPO in Nijmegen, dit is een combinatie van de Pabo op de HAN en pedagogische wetenschappen op de Radboud Universiteit. Ik zit momenteel in het tweede jaar van deze opleiding. Ik ben afgelopen maandag 30 oktober voor eerst in de klas geweest en tot het einde van het schooljaar zal ik er iedere maandag zijn. 

Ik heb erg veel zin in mijn stage bij groep 1/2 B! Verder sta ik natuurlijk altijd open voor vragen of gewoon voor een praatje om kennis te maken!  

okt 27, 2017

Het thema sprookjes krijgt na de herfstvakantie een vervolg door te werken over het kabouterbos, de dieren en fabels. De kinderen mogen spullen meebrengen om de thematafel te vullen of  waarmee ze kunnen spelen in de kabouterhoek.

 

We tellen van alles wat we zien in de herfst: stippen van paddenstoelen, eikels, kastanjes, dennenappels, noten. We koken in de kabouterhoek heerlijke soep van al die herfstvruchten. We verkleden ons als kabouters David en Lisa en we spelen verhalen in de poppenkast. 

 

okt 13, 2017
Vandaag mochten alle kinderen hun stem uitbrengen op de twee mooiste griezeltekeningen van de klas. Na 1 rondje langs alle kunstwerken mochten ze hun blokje leggen bij de voor hen winnende tekening. De keuze bleek nog best moeilijk, maar uiteindelijk zijn Thijmen en Jula beiden als winnaar uit de bus gekomen. Ze kregen een mooi certificaat en ze mochten het klassenkado uitpakken. Dat was een leuk boek. Daarna werden de winnaars gefeliciteerd door iedereen. 
okt 11, 2017

Dinsdag hebben we met de klas een bezoek gebracht aan de bibliotheek. Het thema van de kinderboekenweek "griezelen" spreekt de kinderen heel erg aan. Bibliotheekmedewerkster Rinie ontving onze klas en daarna luisterden en keken we naar allerlei spannende acties die bij het griezelverhaal hoorden.

 

  

Het boek: "Pas op dit, is een boek vol monsters" stond centraal en we hebben dit prentenboek, na het bezoek, ook nog voorgelezen in de klas.

okt 4, 2017

Half september zijn we gestart met het thema Sprookjes, mythen en sagen.De kinderen zijn al op allerlei manieren met sprookjes bezig geweest; verhalen, toneelstukjes, poppenkast, kralenplanken, verven,verkleden als sneeuwwitje en roodkapje, in de bouwhoek kastelen bouwen, etc, etc. Het is een dankbaar thema bij kleuters; ze zijn erg betrokken. 

 

Vandaag hebben we met de hele school een openingsactiviteit van de kinderboekenweek met het thema 'Griezelen Gruwelijk eng' in de aula gehad. We hebben samen het themalied Gruwelijk eng van Kinderen voor kinderen gezongen en daarop gedanst. Ook werden er gedichten voorgelezen en juf Ilse las een stukje uit een 'eng' boek voor. 

 

Daarna hadden enkele kinderen in de klas op een zelfgemaakt podium van blokken ook een optreden van datzelfde lied.

De themahoek in de klas is inmiddels al mooi ingericht met boeken, heksen, spinnen en spinnewebben.De kinderen mogen natuurlijk spullen van thuis meenemen.

  

sep 20, 2017

Vanuit de klas was de opbouw van de hoge attracties goed te zien. Vandaar dat we op onze school niet om de kermis heen kunnen. We hebben dinsdag dus in de gymzaal een kermisspelcircuit gevolgd. Er werd fanatiek gespeeld: blikken gooien, clownskoppen omkiepen, autorace, ringwerpen, ballen rollen, in de mond van clown gooien.

Voordat we naar huis gingen trakteerde de ouderraad ons op een lekkere oliebol van de kermis. Dat was smullen!!!

sep 13, 2017

Zo, de kop is er af. De kinderen raken allemaal al aardig gewend aan hun klasgenootjes, aan de juffen en alles wat erbij komt kijken. Onze eerste indruk is, dat het een hele gezellige, rustige groep is. De kinderen zijn erg aardig voor elkaar, helpen waar nodig en spelen ook fijn samen. 

We zijn vorige week gestart met het thema Sprookjes. De kinderen zijn heel erg betrokken en de thematafel is al aardig gevuld.

Soms wijken we een beetje van het thema af, als dat nodig is; zoals vandaag. Er was veel wind en daarmee hebben de kinderen geëxperimenteerd tijdens het buitenspelen; ze kregen een 'vlieger' of een lint en konden zo ervaren, waar de wind vandaan komt en hoe sterk die kan zijn. Zo sterk zelfs, dat 2 zakken per ongeluk weggewaaid zijn en in een mum van tijd boven in de lucht over de huizen verdween.

  

sep 1, 2017
 
    
 

Bij de start op maandag kregen we allemaal één voetje waarop we een zelfportret tekenden. Deze hangen op de deur in de klas. "Zo stappen we samen het nieuwe schooljaar in."

aug 31, 2017

Wilt u ons iets melden?

Dan kunt u dat ook via e-mail doen.

Onze mailadressen zijn....