Groep 3

jul 4, 2018

Lieve kinderen van groep 3 en alle ouders/verzorgers,
Bedankt voor het geweldige jaar!
Ik wens jullie allemaal een heel fijne vakantie toe!
Juf Lieke

Het is belangrijk dat kinderen ook in de vakantie veel blijven lezen.
Dit kun je op allerlei mogelijke manieren doen.

Op de site: klas van juf Linda staan 7 tips om de zomer leesdip tegen te gaan.

 

jul 3, 2018
Laurens heeft diploma A behaald.
Gefeliciteerd en heel veel zwemplezier!
jun 12, 2018

Vandaag hebben de juffen van groep 3 hun verjaardag gevierd. 
De kinderen hebben prachtige slingers gemaakt.
Ook hebben we buitenspeelmateriaal gekregen.

We hebben genoten van de gezelligheid, de skateles en het feestcircuit.
Dankjewel lieve kinderen!

mei 29, 2018


Vandaag zijn de kinderen van groep 3 naar het Kasteel van Wijchen geweest.
We hebben een rondleiding gehad en geleerd over het leven van prinses Emilia van Nassau.

 

mei 24, 2018

Wij starten nu met thema 11 van Lijn 3: Een hut bouwen.

mei 24, 2018

In dit blok wordt de overgang gemaakt van de kralenketting naar de getallenlijn. De leerlingen leren getallen t/m 100 aflezen en plaatsen op de gestructureerde getallenlijn.

Het splitsen van getallen tussen 10 en 20 in tien en een aantal eenheden in formele notatie komt aan bod.
De leerlingen tellen in sprongen van 10 vanaf een vijf- of tienvoud op de getallenlijn.

Er worden plattegronden van bouwsels gemaakt.

apr 18, 2018

Deze week zijn we gestart met het nieuwe thema 'Kunst en cultuur Wijchen.'
We hebben een rondleiding door Wijchen gehad en hebben verschillende kunstwerken bekeken.
Ook hebben we kennisgemaakt met Piet Mondriaan.

 

 

apr 16, 2018
Elise en Lieve hebben diploma B behaald.
Lee heeft diploma C behaald!
Gefeliciteerd en heel veel zwemplezier!
apr 13, 2018

In dit blok leren de leerlingen getallen opzetten en aflezen op de kralenketting.
Ook het optellen en aftrekken tussen 10 en 20 naar analogie van het rekenen t/m 10 komt aan bod.

De leerlingen leren inhouden meten met niet standaardmaten.

Vanaf dit blok wordt gewerkt aan het memoriseren van het optellen en aftrekken t/m 10.
Het memoriseren (meteen weten) gebeurt op basis van het herkennen van somtypen, waarvan de leerlingen het antwoord meteen weten.

+1/+2 sommen
10-vriendjes
vijf-sommen
dubbelen
(bijna)verdwijnsommen

apr 9, 2018
Mees heeft diploma B behaald.
Gefeliciteerd en heel veel zwemplezier!
apr 3, 2018
Noah heeft diploma B behaald.
Gefeliciteerd en heel veel zwemplezier!
mrt 28, 2018

Deze week is een nieuw leesspel geïntroduceerd. 'Hilarische zinnen.'
De kinderen maken een zin door 1 blauw, 1 groen en 1 rood kaartje te kiezen. 
En oh..wat hebben we gelachen. 
Een aantal voorbeelden:
'Onze juf huppelt door de kaas'.
'De haai trekt aan mijn bed. '
'De geit poept op de kapper.'
mrt 28, 2018
Wij starten nu met thema 9 van Lijn 3: Kunst. Ook voor jonge kinderen is kunst een interessant onderwerp.
mrt 12, 2018

In blok 9 gaan we aftrekken t/m 10.
We werken met het herkennen van somtypen.

  • -1 en -2 (terugtellen met sprongen van 1 of 2)

  • vijf-sommen (waarbij je gebruik maakt van de vijfstructuur)

  • (bijna)-verdwijnsommen, bijv. 7-7= of 7-6=

  • 10-vriendjes: welke sommen kun je maken met de 10-vriendjes? Bijv. 10-7=3, 10-3=7

  • De sommen die dan overblijven zijn de moeilijke sommen. Die kun je uitrekenen op het rekenrek.

De leerlingen maken dit blok kennis met de waarde en onderlinge relaties van munten t/m 50 cent. Daarnaast leren ze ook kleine bedragen te betalen met de munten.

mrt 12, 2018
Wij starten nu met thema 8 van Lijn 3: De schat. Het gaat over grote en kleine schatten, vondsten en de waarde van schatten. Jonge kinderen verzamelen en bewaren zelf vaak hun eigen 'schatten': steentjes, muntjes, enzovoort. Ook schatkaarten spreken tot de verbeelding.
feb 28, 2018
Morgen hebben de kinderen van groep 3 en 4 een muziekvoorstelling van Opera Dolleboelja.
De voorstelling heet: EI! en wordt gespeeld in het Mozaïek.
Afgelopen week hebben de kinderen al een aantal lessen gevolgd als voorbereiding op deze voorstelling.
Wij hebben er veel zin in!
feb 25, 2018

Vorige week zijn we gestart met de vertaalcirkel. Een didactisch hulpmiddel om te werken aan begrip en inzicht bij rekenaars

Op het bord staat een rekenverhaaltje. Eerst spelen we het verhaal na.
Daarna gebruiken de kinderen concreet materiaal.

Vervolgens maken ze bij het verhaal een tekening op hun wisbordje.
We bespreken de verschillende manieren en laten dit aan elkaar zien.
We sluiten af met een kale som

feb 19, 2018

In dit blok gaan we optellen t/m 10. Dit doen we m.b.v. de getalbeelden die ingeprent zijn. Daarnaast werken we met het herkennen van somtypen.
+ 1 en +2 (verdertellen met sprongen van 1 of 2)
vijf-sommen: getalbeeld van 5 en iets erbij.
10-vriendjes: twee getallen die samen 10 zijn.
dubbelen

Daarnaast leren de leerlingen dat je de getallen in optelsommen kunt verwisselen (commutatieve eigenschap): in plaats van 1 + 5, de som omkeren en rekenen met 5 +1.

 De sommen die dan overblijven zijn de ‘moeilijke sommen’. Die kun je uitrekenen op het rekenrek, of kijkend naar het rek. In één of twee stappen, via de vijfstructuur.

De leerlingen leren sommen van pijlentaal om te zetten in de formele notatievorm.

De leerlingen leren klokkijken; hele en halve uren en kwartieren.

feb 9, 2018

Vandaag was het groot feest op de Viersprong.
Carnaval! Iedereen was mooi verkleed.

We hebben gezongen en gedanst. Groep 3 won de eerste prijs met de pinguïndans.
Ook dit jaar liepen we de optocht met prachtige karren.

Het was een gezellige dag! Fijne vakantie allemaal!

feb 5, 2018
Wij starten nu met thema 7 van Lijn 3: Zon, maan en sterren. Dit wordt een boeiend thema over het heelal en de planeten, speciaal voor de jonge onderzoeker!
jan 31, 2018

In dit blok wordt het rekenrek geïntroduceerd. Bij het opzetten en aflezen van getallen op het rekenrek leren de leerlingen werken met vaste getalbeelden. Getallen t/m 10 worden op de bovenste staaf opgezet.

De getallen boven de 10: eerst de bovenste staaf vol maken. Om 17 op te zetten, verschuif je eerst 10 op de bovenste staaf en dan pak je de onderste staaf in één greep 5 en 2.

Als extra (varia) leren de leerlingen de getalbeelden van dubbelen herkennen: dubbel 2 is 4, dubbel 8 is 16 (t/m dubbel 10).

De oppervlakte van (gedeeltelijk bedekte) voorwerpen wordt bepaald met natuurlijke maken.
De euromunten van 1, 2, 5 en 10 cent komen aan bod. De leerlingen leren de munten samen te voegen tot een bedrag van 20 cent.

jan 23, 2018

Vandaag hebben we een muziekles gehad van violiste Marieke. Zij speelt in het Gelders orkest.

En wauw.. wat klinkt dat toch mooi.
Bridget zei: 'Ik moet er bijna van slapen, zo mooi is de muziek'.

In groep 3 zitten een aantal muziektalenten.

jan 9, 2018
Wij starten nu met thema 6. Het zesde thema van Lijn 3 heet 'Het is feest!' Dit thema gaat over het vieren van allerlei soorten feesten.
jan 8, 2018

Noah heeft diploma A behaald.
Gefeliciteerd en heel veel zwemplezier!

jan 4, 2018

Groep 3 doet vanaf week 3 ook mee met de atlierlessen van de Noordwijkse methode. 

Op dinsdag- en donderdagmiddag hebben zij een vakatelier
Op vrijdagmiddag een keuzeatelier

dec 21, 2017


 

Wij wensen alle kinderen en ouders een fijne kerstvakantie en een goed en gezond 2018 toe!

Groetjes,

Juf Inge en juf Lieke

dec 21, 2017

In groepjes rekenen met de kralenketting.
Eerst moesten de kinderen schatten hoeveel kralen er in de bak zitten.
Vervolgens om de beurt 10 kralen rijgen.
Tot slot tellen met de 10-structuur.

dec 19, 2017

In blok 6 worden de volgende rekenonderdelen behandeld:

Tellen van hoeveelheden t/m 100 met behulp van vijf- en tienstructuur.
Volgorde van de getallen t/m 100 op de kaartjesgetallenlijn met accent op ligging van vijfvouden.

Samennemen van 10 en een kleiner getal.
Optellen en aftrekken rondom 10.
Alle splitsingen t/m 10 met behulp van diverse splitsschema's
Splitsen van getallen tussen 10 en 20 in tienvoud en eenheden.
Lengten vergelijken.
Klokkijken hele en halve uren en kwartieren.

 

dec 5, 2017
Wij starten nu met thema 5. Het vijfde thema van Lijn 3 heet 'Mijn Lijf'.
dec 5, 2017
In blok 5 wordt de telrij uitgebreid tot 100.
Naast het splitsen van getallen in een tienvoud en eenheden is er in dit blok ook aandacht voor het samennemen van 10 en een getal kleiner dan 10.

In dit blok leren de kinderen aanvullen t/m 10 en 20.

De pijlentaalsommen worden uitgebreid. Er wordt verschillende keren in- of uitgestapt.
Leerlingen bedenken een verhaal bij een pijlentaalsom of ze zetten een verhaal om in pijlentaal.
Het klokkijken wordt uitgebreid naar met de kwartieren.
De leerlingen vergelijken verschillende oppervlakten.
dec 4, 2017
Elise en Lee hebben diploma A behaald.
Stan heeft diploma C behaald.
Gefeliciteerd en heel veel zwemplezier!
dec 2, 2017

Afgelopen vrijdag kwam Sinterklaas met een stel pieten op bezoek..
Wat een gezellig feest! Samen met de pieten hebben de kinderen gedanst op:
'Hey hallo Sinterklaas'

De kinderen hebben een prachtige stoomboot gemaakt met tekeningen van alle kamers. 
De kamer van Sinterklaas, de pakjeskamer, de keuken, de wc en de gymzaal voor de pieten.

 

nov 17, 2017

Oefenen met schrijfletters op het krijtbord.

nov 16, 2017


We leren in blok 4:

Verder en terugtellen t/m 30
De volgorde van de getallen t/m 30
Splitsen van getallen tussen 10 en 20 in een tienvoud en eenheden: dus 14 is 10 en 4.
Optellen en aftrekken t/m 10
Splitsingen t/m 10
Vergelijken van hoeveelheden
Betekenis van getallen
Blokkenbouwsels: hoeveel blokken en nabouwen.

 

nov 16, 2017
Vorige week zijn wij gestart met thema 4. Het vierde thema van Lijn 3 heet 'Op wielen'.
okt 23, 2017

De ik-koffer

Op vrijdag krijgt het zonnetje van de week de "ik-koffer" mee naar huis.
Alle kinderen komen dit schooljaar één keer aan de beurt.

Ze mogen in het weekend spulletjes in de koffer doen, bijvoorbeeld hun leukste leesboek; knuffel; lievelingsfilm; lievelingsspelletje; foto van hun huisdier enz. enz.

Op maandag brengen ze de koffer weer mee naar school.
Ze mogen tijdens de SEO-les aan de klas vertellen wat ze in de koffer gestopt hebben en waarom ze dat gedaan hebben. Ik ben heel benieuwd naar de verhalen die ze gaan vertellen over de meegebrachte voorwerpen.                                                                        

 

okt 22, 2017

Hallo allemaal!

Mijn naam is Inge van de Wiel en ik zal tot het einde van het schooljaar mijn LIO stage komen lopen in groep 3. Ik studeer de ALPO (combinatie van Pabo op de HAN en pedagogische wetenschappen op de RU) in Nijmegen. Op dit moment zit ik in mijn vierde en dus het laatste jaar. Tot de kerstvakantie zal ik er 1 dag in de week zijn, namelijk de dinsdag. Na de kerstvakantie worden dit 2 dagen.

Ik ben erg benieuwd en ik heb er vooral erg veel zin in om te gaan beginnen. Mocht je nog vragen hebben, of gewoon even kennis willen maken, kan dat natuurlijk!

Groetjes, Inge

okt 13, 2017

Misschien heeft u thuis ook al gehoord van de Matroesjka, de 1 ballon, het ojee-oké kastje en de domino

Dit zijn symbolen die we in de groep gebruiken om kinderen sociale vaardigheden te leren.
Ook gebruiken we de symbolen om emoties van kinderen te bespreken.

Op maandag 13 november is er een ouderavond. Op deze avond zal het team samen met Henk Visser uitleg geven over de 'Fides methode' en de wijze waarop wij met de kinderen werken. 

U bent van harte uitgenodigd! Wilt u graag al iets meer weten over Fides, dan kunt u het boekje voor ouders dat in de klas ligt lenen

okt 13, 2017

In blok 3 worden de verschillende manieren van tellen t/m 20 herhaald.
De splitsingen t/m 10 worden geoefend.
In dit blok leren de kinderen aanvullen t/m 10.
De leerlingen leren optellen en aftrekken in pijlentaal.
Ze leren ook patronen voortzetten.
En klokkijken; hele en halve uren.

 

okt 13, 2017

Wij starten nu met thema 3. Het derde thema van Lijn 3 heet 'Smakelijk eten'. 

 

okt 11, 2017

Vorige week zijn we gestart met de kinderenboekenweek.
Het thema is: Gruwelijk eng. 
We hebben geluisterd naar spannende sprookjes, gedanst op het lied van kinderen voor kinderen, de kinderen hebben monsters geknutseld én we hebben een tekenwedstrijd gehouden. 


De winnaar van het zilveren penseel is Elise en de winnaar van het gouden penseel is Lennart
Zij hebben het engste monster getekend. Gefeliciteerd! 

Vrijdag sluiten we de kinderenboekenweek af met een boekenruil in de aula.

okt 2, 2017
Gijs heeft diploma C behaald.
Gefeliciteerd en heel veel zwemplezier!
sep 27, 2017
In dit blok wordt op verschillende manieren geoefend met het tellen t/m 20.

De leerlingen leren een koppeling maken tussen een benoemd getal, een geschreven getal, het tastbare aantal voorwerpen en het ingevulde tien- of twintigkaartje.
De leerlingen leren de getalsymbolen herkennen en aan een hoeveelheid koppelen.

Op de kaartjesgetallenlijn wordt de volgorde van de getallen zichtbaar gemaakt.

De splitsingen van 3, 4, 5, 6 en 8 worden geoefend.
De leerlingen leren hoeveelheden te vergelijken: zijn er genoeg stoelen, scharen, schriften?
Vergelijken van lengtes, beredeneren van lengteverhoudingen.
sep 27, 2017
Wij starten nu met thema 2. Het tweede thema van Lijn3 heet 'De boom'. Dit thema staat in het teken van de herfst en alle veranderingen die de herfst teweegbrengt in de natuur.
sep 10, 2017

Gymles Fides-samenwerken

Letterdoos Lijn 3: 
Woorden maken met de nieuwe letters.

Lekker lezen

 

sep 10, 2017
Tijdens de rekenlessen leren de kinderen de getallenrij tot 20. Ook de koppeling cijfer-plaatje wordt nog even herhaald. Een begin is gemaakt met de 5-structuur; dit hoort bij ' handig' rekenen: niet eerst op de vingers tot 5 tellen, maar ineens 5 en dan doortellen.

U kunt dit thuis ook oefenen door steeds 1 'volle'  hand te laten zien ( vijf...) en van de andere één of meerdere vingers: uw kind zegt dan het aantal. 
sep 10, 2017

Het eerste thema van de methode heet 'De nieuwe groep'. Dit eerste thema staat in het teken van wennen en kennismaken met elkaar en met Lijn 3. We nemen veel tijd om de kinderen wegwijs te maken in de materialen en de nieuwe manier van werken in groep 3

 

sep 10, 2017
Proefjes doen met Mad Science

sep 1, 2017
Praktische zaken groep 3