dec 19, 2017

Krantenkring


Hieronder vinden jullie de informatie over de krantenkring in groep 8. De kinderen krijgen deze informatie ook op papier mee naar huis.

Format Krantenkring

 

Hoe kies ik een krantenartikel en hoe presenteer ik dat in de klas?

 

Wat is de bedoeling?

Vooraf:

Kies een krantenartikel van het internet (jeugdjournaal.nl, gelderlander.nl, etc. of in de krant).

Kies een artikel dat je aanspreekt.

Bedenk wat jij vindt van het krantenartikel.

Bedenk een stelling (een zin die uitdaagt om er tegen of voor te zijn, zoals bij jeugdjournaal).

 

Vertel aan de klas

  1. Wat de titel van het krantenartikel is.

  2. Waarom je de titel juist wel of juist niet bij het artikel vindt passen.

  3. Wat je zelf van het artikel vindt (eng, leuk, grappig, zielig, spannend, stom enzovoort);

  4. Wie het artikel heeft geschreven.

  5. Lees het krantenartikel voor.

    Let bij het voorlezen op: verstaanbaarheid, tempo, op toon lezen, punten en komma’s.

  6. Geef je mening over het krantenartikel.

  7. Zeg de stelling en vraag wat de kinderen in de klas vinden (eens of oneens).

  8. Probeer in gesprek te gaan met de klas over de stelling.  

  9. Geef leerlingen ruimte om vragen te stellen.

     

     

Waar let de juf op?

  • Op je voorbereiding (vooraf).

  • Op punt 1 t/m 9.

  • Op het krantenartikel dat je hebt gekozen: is het inhoudelijk een interessant en goed artikel. (Dus geen stukje dat door een lezer is ingezonden of een reclametekst) 

 Veel plezier en succes!