okt 31, 2018

Bijeenkomst 29 oktober


Afgelopen bijeenkomst zijn we gestart met het onderwerp 'reclame'. 

Vergelijken met een vendiagram
Deze les hadden de kinderen twee reclames meegenomen die ze op inhoud en vormgeving met elkaar gingen vergelijken door een vendiagram te gebruiken. Hierdoor konden ze mooi de eigenschappen van de twee reclames verdelen in verschillen en overeenkomsten. Een leuke manier om steeds meer te zien aan een reclame. 

Nieuwe onderzoeksvraag
Vervolgens hebben de kinderen een onderzoeksvraag opgesteld over reclame. Hierbij hebben we vooral gelet op de formulering van de vraag. Hoe zorg je ervoor dat je straks ook de informatie krijgt die je wil krijgen? Wat wil je eigenlijk weten?

De komende drie lessen gaan we aan de slag met informatie zoeken (hoe doe je dat nu eigenlijk) en het ordenen van de informatie. Daarna zetten we het geheel om in een muurkrant/poster waarin de onderzoeksvraag en de gevonden informatie (met hopelijk het antwoord) wordt gepresenteerd. 

Huiswerk 5 november
Het huiswerk voor aankomende maandag (5 november) is dat de kinderen twee reclames van televisie of internet bekijken. Hierover schrijven ze per reclame één positief punt op en één negactief punt op. Dit kan te maken hebben met de vormgeving, de jingle, het product, etc. In de les gaan we hiermee verder.