sep 3, 2019

Check-in - check-out


Elke dag 'checken' de kinderen 'in' en 'uit'... maar wat is dat precies?

Aan het begin van de dag geven alle kinderen aan hoe ze zich voelen door in te checken.

Groen = ik voel me oké, oranje = ik voel me matig en rood = ik voel me niet goed. 

Twee kinderen leiden het inchecken en uitchecken. Zij vragen of er kinderen zijn die nog iets willen vertellen en verdelen dan de beurt. 

Aan het eind van de dag gebeurt hetzelfde met uitchecken. Weer geven de kinderen aan hoe ze zich nu voelen & hoe ze nu naar huis gaan. Dezelfde kinderen leiden weer het gesprek hierover. 

Wat heb je hier aan?

Als leerkracht geeft het me waardevolle informatie over hoe de kinderen binnenkomen. Hebben ze ergens last van of kunnen ze meteen lekker aan het werk? Ook met het naar huis gaan geeft het inzicht in hoe de dag is geweest of waar de kinderen mee bezig zijn. Soms kan ik even kort met iemand in gesprek om te vragen hoe het is of wat er speelt. 

Ook voor de kinderen is het heel zinvol en fijn om te weten hoe de klas binnenkomt. Heeft iedereen er zin in, hebben kinderen last van de warmte of zijn ze moe? Ook zie je dat kinderen elkaar tussentijds bevragen over hoe het gaat met ze. Een mooie ontwikkeling in het delen van gevoelens.

We koppelen het inchecken en uitchecken ook aan de rugzak (het symbool van Fides) waarin van alles kan zitten wat je bij je draagt. Het kunnen leuke dingen zijn, maar ook dingen waar je last van kan hebben. Hoe vaker je dit deelt (en dus de rugzak een beetje leeg maakt) hoe makkelijker het is om je gevoelens een plekje te geven en iets te verwerken.