sep 4, 2019

Sociaal Emotionele Ontwikkeling


Graag informeer ik, juf Cara, jullie gedurende het jaar over wat wij op school aan sociaal emotionele ontwikkeling (SEO) doen.

Als gedragsspecialist op school help ik leerkrachten met de groepsvorming, SEO-lessen, maar ook met advies over kinderen die iets extra's nodig hebben op het gebied van gedrag. 

Daarbij vind ik het belangrijk dat u als ouders ook op de hoogte bent van wat er speelt op school. Maar ook dat u meegenomen wordt in leuke activiteiten die gedaan worden of die u mogelijk thuis kunt doen. Eens in de paar weken zal ik hierover iets op de website zetten. 

Hieronder vindt u informatie over de Gouden Schoolweken, de Gouden schoolregels en over Check-in - Check-out. 

De Gouden weken
De eerste weken van een schooljaar zijn erg belangrijk voor de groepsvorming. Elke groep moet even wennen na een vakantie (en zelfs na een weekend). Om te zorgen dat een groep zich op een fijne manier ontwikkelt, besteed je hier als leerkracht tijd aan. In de eerste weken worden daarom veel groepsvormende activiteiten gedaan. Denk hierbij aan spelletjes waarbij je elkaar beter leert kennen (bijvoorbeeld een kennismakingsbingo), waarbij je moet samenwerken (samen een toren bouwen, een tekening maken) en waarbij je je eigen kwaliteiten leert herkennen (ik ben 100%, complimenten geven aan elkaar).

Uiteindelijk kennen de kinderen (en de leerkracht) elkaar goed en vormt er een vertrouwensband waardoor de kinderen makkelijker om hulp vragen, maar ook beter weten wat ze aan elkaar hebben.

In deze weken komen de Gouden Schoolregels ook nadrukkelijk aan bod zodat alle kinderen deze goed kennen en begrijpen. Het gaat bij de schoolregels vooral om het stukje ‘aandacht’. Aandacht voor jezelf en je omgeving. Hieronder kunt u de schoolregels zelf nog even nalezen.

Check-in & check-out
In de groepen 2/3 t/m 8 wordt er sinds dit schooljaar gewerkt met check-in à
check-out. Elke dag 'checken' de kinderen 'in' en 'uit'... maar wat is dat precies?

Aan het begin van de dag geven alle kinderen aan hoe ze zich voelen door in te checken. En aan het eind van de dag doen ze dit weer door uit te checken.

Groen = ik voel me oké, oranje = ik voel me matig en rood = ik voel me niet goed. 

In veel groepen leiden de kinderen zelf het in- en uitchecken, maar het kan ook zijn dat de leerkracht dit doet.

Wat heb je hier aan?
Voor de leerkracht geeft dit waardevolle informatie over hoe de kinderen binnenkomen. Hebben ze ergens last van of kunnen ze meteen lekker aan het werk? Ook met het naar huis gaan geeft het inzicht in hoe de dag is geweest of waar de kinderen mee bezig zijn. Soms kan de leerkracht even kort met iemand in gesprek om te vragen hoe het is of wat er speelt. 

Ook voor de kinderen is het heel zinvol en fijn om te weten hoe de klas binnenkomt. Heeft iedereen er zin in, hebben kinderen last van de warmte of zijn ze moe? Ook zie je dat kinderen elkaar tussentijds bevragen over hoe het gaat met ze. Een mooie ontwikkeling in het delen van gevoelens.

We koppelen het inchecken en uitchecken ook aan de rugzak (het symbool van Fides) waarin van alles kan zitten wat je bij je draagt. Het kunnen leuke dingen zijn, maar ook dingen waar je last van kan hebben. Hoe vaker je dit deelt (en dus de rugzak een beetje leeg maakt) hoe makkelijker het is om je gevoelens een plekje te geven en iets te verwerken.

Wat ons uniek maakt:

Uniek
  • Talent-ateliers
  • De leerlingenraad
  • Ons anti pesten beleid
  • Engelse lessen
  • Kurzweil dyslexie software
  • Passend Onderwijs
  • Inzet van alle vrijwilligers

Bekijk hier ons filmpje:

Open dagen

Schooljaar 2017-2018

Elke laatste vrijdag van de maand kunt u tussen 13.30 uur en 14.00 uur de school komen bezoeken.

 


Agenda

agenda
16 september 2019
vakantie
Studiedag groep 1 t/m 8
17 september 2019 tot 20 september 2019
algemeen
Portfoliogesprekken van groep 1 t/m 8
22 september 2019
algemeen
Verjaardag juf Carlina
27 september 2019
vrij
Vrije dag groep 1 / 2
1 oktober 2019
algemeen
Verjaardag Juf Cara

nadebel